Konst & företag del 11

Konst & Företag från ”Värdet av konst” Del 11: Arbetsveckan har äntligen börjat efter alla helger, jag satte i gång redan första veckan i januari för att arbeta upp för en nystart 2016.

I veckan har jag träffat kunder, konstnärer  och andra konstaktörer som förundras över hur det kan vara så svårt att förstå sig på den yngre generationen ? Jag vet det har alltid äldre haft och nu är jag i den rollen  – men jag älskar att få vara här, med all den erfarenhet jag har. Varje dag möter jag nya utmaningar och i dag vill jag lyfta det för dig.

I ”Värdet av konst” finns det ett kapitel som tar upp Konst i reklam sida 81. De beskriver en positiv och generös utveckling för konst och reklam med avstamp från erfarenheten för 100 år sedan. Med Henri de Toulouse Lautrec ( 1864 – 1901) och Alfonso Muchas (1860 – 1939) sätt att arbeta med konsten i reklam som affischer för barer och nattklubbar i Europa. Sedan fortsätter det med studier till i dag, med ”reklamfilmen” som är en del av vår vardag , och där bildkonsten lyfts fram bland andra tekniker  – men där målgruppen får associationer till lyx och hög kvalitet när konsten är en del i reklamen där konst  är med.

I min vardag ser det lite annorlunda ut  – Bildkonst är inte så högt värderat, i Skellefteå med omnejd, när jag träffar dem får jag höra berättelser som är otroliga med bildkonsten i fokus. Hur kan konsten ge ett värde av lyx när vi har generationer som inte har samma uppfattning av vad konsten kan ha för värde. Jag har mött de som har fått konsten i arv , för att den användes som betalning och i dag har barn som flyttar hem i från  – men de vet inte vad de ska ha för användning av bildkonsten? Då tackar det gärna nej till original konst i sitt nya hem. Känner du igen detta? Jag tror på upplevelser där konsten kan få dig att öppna dina ögon, där konsten får ett högre värde. Eller har konsten det för dig?

Men hur skapar vi upplevelser? Jag vill gå tvärvetenskapligt kanske ”öka den positiva uppfattningen om produkter i en reklam , framför allt genom att öka konsumentens associationer till lyx och hög kvalitet”. Vill du vara med?

Jag har i veckan arbetat på en ny plats, där jag öppnar ögon för nya äventyr för Konsten!

 

 

Författare: alicfranc

Jag är en kvinna som jobbat med konst sedan 1998/ I have worked with Art since 1998!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s