Konst och företag del 9 

Konst & Företag från ”Värdet av konst” Del 9: Vad ser du som komersiell konst? Är det ok att tjäna pengar på konst, som konstnär eller som konsthandlare? När möter du konsten som ”pratar” till din plånbok? Hör konst hemma i reklam?

Som Konstkommunikatör är så klart det eknomiska samtalet alltid av intresse, för ”money makes the world go round”. Men jag möter oftast en förundran från kunder och när jag berättar hur jag arbetade med Absolut Vodka utställningen på Millesgården i början på 2000 talet, då fick  jag ett leende tillbaka. Jag blir så klart glad, men kan berätta vidare att vid mina visningar av utställningen mötte några företag inom reklam och marknadasföring som ifrågasatte konstens delaktighet  – när de tyckte att innehållet i flaskorna var av större intresse!

Att titta på en framgångssaga är spännande, för världen förändras och attityden för vad som är konst och hur den kommer till uttryck är inte lätt att förutse. Där kan företag kanske förta sig, men där Absolut Vodka visar på tre parametrar som de kunde utveckla i all oändlighet. De blev en språngbräda för oetablerade konstnärer, som byggde deras varumärke. Vilket leder till en effekt i den personliga utvecklingen för den som exponeras av produkten och sist men inte minst, en boost av intresse för KONST!

Nu beger jag mig ut i Julhandeln och vet att konsten finns med i många produkter, men få aktörer har likt Absolut Vodka utvecklat ett unikt koncept som fortsätter att växa än i dag enligt Ulrika Lövdahl , Global Art Manager på The Absolut Vodka!  Att det kommer ur ett arbete med en aktör på botten, som Absolut var på slutet av 1970 talet av en man som hette Michel Roux. En superentreprenör som umgicks med den amerikanska kultureliten med bl.a Andy Warhol. Behöver inte säga mer än efter det så blev Konsten en strategi!

Så kära vänner, konsten kan göra skillnad precis som du!

Önskar dig en härlig Nobeltorsdag!

Författare: alicfranc

Jag är en kvinna som jobbat med konst sedan 1998/ I have worked with Art since 1998!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: