Konst och företag del 8

Konst & Företag från ”Värdet av konst” Del 8: Har du blivit erbjuden ett samarbete med en konstnär eller konstnärsgrupp på ditt företag det senaste året? Om, vore det så intressant att höra hur du upplevde det hela och om det kom att bli som ni trodde när allt var klart?

Som Konstkommunikatör kan jag i bland känna att det är svårt att lyfta konstnärers olika konstverk, inför företagsledare. Varför det egentligen? Jag känner företaget väl och tror i alla fall att jag förstår deras brister, men självklart finns det mycket mer att lära och jag vill ge er ett bra tips som jag har haft användning av det är Emma Stenström som i sin avhandling Konstiga företag ger förslag till tre olika områden.

”Företagskultur – när värderingar blir värde. Att placera en klassisk oljemålning i lobbyn , kan ses som enkel inredningsdetalj. Det ska helt enkelt hänga en målning i lobbyn. Det kan dock betyda något annat.” Här beskriver Stenström situationen med olika konst termer och konstnärs namn och ställer sig frågan,”Vad säger det då? ” Är det bara en inredningsdetalj eller står det för värderingar/ synsätt som företaget har internt och extern? Har ni värderingar och synsätt som ni har svårt att kommunicera intern/externt?  Då kan konsten underlätta för en gemenskap i firman. Men kan det leda till framgång?

Entreprenörskap – konst som uppstart. Att kombinera konstnärens drift att upptäcka nytt och näringslivets arbete med mer innovativa krafter för de anställda, där entreprenören ifrågasätter och vill se saker på ett nytt sätt. Har du tänkt på hur det skulle vara att arbeta med någon som i sitt yrke ständigt ifråga sätter?  Stenström vill uppmana till att fler företag vågar använda konst som en grogrund för nya idéer och entreprenörskap.

Kreativitet  – med konst som drivkraft. Det finns många tekniker att hjälpa vår hjärna att komma på nya idéer. Genom att utsätta den för nya intryck som stör eller ifrågasätter dess tidigare tankar  – kan vi bli mer kreativa. Stenström lyfter forskaren Edward De Bono och ekonomiprofessorn Micael Dahlén i boken Boxen. Konsten kan visa på nya synsätt, bryta normer så att vi kan tänka utanför de ramar som tidigare funnits.

I denna vecka har jag suttit vid ett styrelsemöte och där just dem här tre tipsen kändes så aktuella  – där värderingar/ synsätt diskuterades för utveckling av företagets arbete!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s